FANDOM

Sapkowski.jpg

Andrzej Sapkowski lengyel fantasy író 1948. június 21-én született Łódź-ban. Sapkowski közgazdaságot tanult, majd mielőtt írásra adta volna a fejét, mint vezető vásárlói érdekképviselőként dolgozott egy külföldi kereskedelmi cégnél. Sapkowski első novellás kötete a witcher (lengyelül "Wiedźmin") 1986-ban került publikálásra, Lengyelország vezető fantasy irodalmi magazinjában, a Fantastykában. Sapkowski első novellás kötetét hatalmas sikerrel fogadták mind az olvasók, mind pedig a kritikusok. Az általa készített witcher sorozat három novellás gyűjteményt és öt regényt foglal magában. A 90-es években a witcher sorozat, és egyéb munkásságának köszönhetően, Lengyelország egyik legismertebb szerzőévé vált.

A witcher sorozat fő karaktere Geralt, egy mutáns szörnyvadász, akit gyermekkora óta a szörnyek ellen képeztek ki. Geralt egy morálisan bizonytalan világban él, ennek ellenére mégis sikerül a saját következetes etikai törvényei szerint élnie. Egyszerre cinikus és nagylelkű, leginkább Raymond Chandeler karakterére, Philip Marlowe-re hasonlították. A világ melyben ezek a történetek játszódnak rendkívül sokat köszönhet J.R.R. Tolkiennak, mindemellett erősen befolyásolt a lengyel történelem és a szláv mitológiából által.

Sapkowski öt Zajdel díjat nyert, hármat a novelláiért: "Mniejsze zło" (Lesser Evil) (1990), "Miecz przeznaczenia" (Sword of Destiny) (1992), "W leju po bombie" (In a Bomb Crater) (1993) és kettőt a regényeiért: "Krew elfów" (Blood of Elves) (1994) és "Narrenturm" (2002). Mindezek mellett megnyerte a spanyol Ignotus díjat, a legjobb antológia: The Last Wish 2003-ban és a "Muzykanci" (The Musicians) a legjobb külföldi novella - még ugyanabban az évben.

1997-ben, Sapkowsi megnyerte a rangos Polityka útlevél díjat, mellyel minden évben azokat a művészeket tüntetik ki, akik jelentős nemzetközi sikereket érnek el.

2001-ben egy tv sorozat (a witcher könyvek alapján) is megjelent Lengyelországban - A Hexer (Wiedźmin) nemzetközi címen. A film ugyanazon címmel a sorozatból lett "összeollózva", de mindkettő hatalmas bukás lett, mind kritikai, mind pedig pénzügyi szempontból.

Sapkowski műveit lefordították: cseh, orosz, litván, német, spanyol, francia, szlovák és portugál nyelvekre. A The Last Wish novellás kötet angol változata az Egyesült Királyságban a Gollanz kiadó gondozásában jelent meg 2007-ben, míg az Egyesült Államokban, egy évvel később az Orbit kiadó publikálta.

A CD Projekt lengyel játék kiadó, egy számítógépes játékot is készített a witcher univerzum alapján, mely 2007. októberében jelent meg The Witcher néven.

Életútja Szerkesztés

Andrzej Sapkowski a Łódźi Egyetemen diplomázott le, ahol külkereskedelmet tanult, következésképpen ilyen területen is dolgozott. Irodalmi karrierje azonban csak később indult el, először fordítóként, az "The Words of the Guru" - Cyril M. Kornbluth angol történetet fordította le, a lengyel Fantastyka magazinnak. Az első irodalmi munkája és írói debütálása a "The Witcher" volt.

BibliográfiaSzerkesztés

The Witcher sorozatSzerkesztés

Novella gyűjteményekSzerkesztés

The Witcher SagaSzerkesztés

Narrenturm trilógia (vagy Hussite trilógia)Szerkesztés

Egyéb művekSzerkesztés

Az angol nyelvű wikia oldalról fordítva.dk:Andrzej Sapkowski

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki